fredag 28 december 2012

Om att zlatanera..

Vid den här tiden på året brukar många göra bokslut över året som gått. Summera, sammanfatta och plocka ihop de bästa (eller mest dramatiska) bitarna i en årskrönika. Jag vet inte hur ni brukar göra men själv får jag alltid ett behov av att göra en egen årskrönika innan jag är redo att släppa taget och se fram emot ett nytt år..



Det enda jag kan säga om 2012 är att det bästa med det året är att det snart, alldeles snart är över. Hoppas på ett nytt fint och bra 2013.

Bild från sr.se



Svenskan har blivit några ord rikare 2012 enligt Språkrådet. I alla fall 7 nya ord som man med lite tankemöda kan hänga med i snacket..

  • zlatanera: klara något nytt med kraft, att dominera
  • henifiera: byta ut pronomenen hon och han mot hen.
  • livslogga och ogoggelbar
  • kramtjuv som ficktjuv
  • köttrymden: allt som inte finns i cyberrymden..

Själv har jag nog fått en släng av nomofobi för i dag har jag glömt telefonen på de mest otippade ställen. Och jag kan erkänna att jag drabbats av emijo. Det vill säga är glad i att använda smileys. Jag fick en gång ett mail från en kompis där hon bara svarade på en enkel fråga. Men hon hade alltid skrivit ut en smileys. Så nu när den fattades så blev jag osäker och trodde att hon var sur.. för att hon glömt att skriva ut en smiley... hahha Så det kan bli!
Vad har ni för tankar kring nyår?
Hoppas att ni får en fortsatt fin fredagskväll!

3 kommentarer:

  1. Inga tankar alls, men om det finns ett ord jag hatar så är det hen. Det ger mig rysningar av obehag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det håller jag med dig om. Jag kan bara inte med ordet "hen". Hoppas det bara är en "uppstickare" och försvinner från språket samma väg som det kom...

      Radera
  2. Har precis skrivit min årskrönika (hmmm....) och tack o lov är det snart över.

    God fortsättning och gott 2013 ♥ fina vännen

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar! Det är uppskattat!