tisdag 19 juli 2011

Fruntimmersveckan + regn = sant

Regn, regn och åter regn..
Inför varje sommar tänker jag att jag ska investera i ett värsting-regnställ, ett sånt där superbra regnställ som andas och inte släpper igenom en endaste vattendroppe..Tror ni jag har köpt ett sånt ännu..? Nej, just det.
Så i morse hann jag bli som en dränkt råtta innan jag var framme... Fyndade ett på tradera förra året men den håller inte tätt...Dessutom känner jag mig som en gubbe i regnställ.. Går det att känna sig kvinnlig i ett regnställ? Kanske i en sån här?


http://www.outnet.se/

Grattis till (Fredrik), Sara, Margareta, Johanna, Magdalena, Emma och Kristina! Fina namn!




Så här säger Wikipedia:
Fruntimmersveckan, Pisse-veckan(finska Naistenviikko), kallas tiden från den 18 eller 19 till den 24 juli, då både i Sverige och i Finland bara kvinnor har namnsdagar. I Sverige har Sara, Margareta, Johanna, Magdalena, Emma och Kristina namnsdagar på fruntimmersveckan som börjar den 19 juli. För att det ska bli en hel vecka med sju dagar brukar man ofta säga att pojknamnet Fredrik inleder fruntimmersveckan. Vissa väljer dock att i stället avsluta fruntimmersveckan med pojknamnet Jakob.



I Finland – både i finska och finlandssvenska kalendern – är fruntimmersveckans namnsdagar på stort sätt samma som i Sverige, men namn har flera varianter, så att enligt den finska kalender firas 32 kvinnonamn under Fruntimmersveckan. Den 23 juli är i Finland inte Emmas utan Olgas namnsdag. Dessutom har Fredrik, som i Sverige och i finlanssvenska kalender har namnsdag den 18 juli, ersatts i finska kalendern med kvinnonamnet Riikka så att fruntimmersveckan varar en hel vecka, sju dagar.




Enligt Bondepraktikan brukar perioden vara regnig. Enligt Finlands meteorologiska instituts statistik infaller helt regnfria fruntimmersveckor i medeltal en gång på tio år, och lika många regniga fruntimmersveckor, då det kan regna under alla sex eller sju dagarna. Specifikt, regnar det i medeltal under tre eller fyra dagar under fruntimmersveckan. Exempel på år där fruntimmersveckan varit helt regnfria är 1901, 1947, 1955 och 1959.


Veckan har troligtvis kallats fruntimmersveckan sedan 1870-talet enligt Svenska Akademiens ordbok.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar! Det är uppskattat!