måndag 24 januari 2011

Några detaljer från mitt kök...

Har roat mig med att fota några detaljer i mitt kök....


De här charmiga små ljusstakarna hittade jag långt in i mammas köksskåp när jag letade efter fryspåsar... De norpade jag direkt :) De passade perfekt på den blåmålade thevagnen...




Det här är egentligen en kökshandduk. Även den fyndade jag i ett av mammas skåp. Den är förmodligen från mormors tid. Jag sydde en kanal i den och gjorde en fin väggbonad.



De här mässingbyttorna stod i köksfönstret när jag växte upp. De är min mormors. Det känns fint att få ha dem i sitt eget köksfönster...





Jag gillar burkar av olika slag. De är fina som de är att ha framme som blickfång och man kan även förvara saker i dem. De här står i kökshörnfönstret. Den blå "Kaffe-burken" är ifrån sent 1930-tal.





Jag har plockat fram de här glasskålarna från skåpet och har dem på spisfläktshyllan.. Mjölkkannan till vänster fick jag när jag fyllde 20 år och sockerskålen till höger var min mormors...




De här kaffeburkarna som man fick på köpet om man köpte Zoega kaffe har jag placerat på en bricka med fiskmönster i retrostil. Här förvarar jag hundens mat och godis.. Den blålila kannan är från min pappas föräldrahem. Har piffat upp den med en prästkragebukett. På mikrovågsugnen står den gamla kakburken med rosmönster som jag älskade när jag var liten. I den förvarar jag numera hårdbröd.



Det är roligt när gamla saker kommer till användning på nya sätt..

1 kommentar:

  1. handduken som blev en väggbonad - me like!
    fast jag är inte blå...

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar! Det är uppskattat!