tisdag 21 december 2010

Polarnätter



Jag är rätt fascinerad över den mörka årstiden här uppe i norr. När det blå ljuset ersätter dagsljuset som solen ger. Det är så vackert. Det blir nästan en magisk trolsk stämning. Personligen tycker jag    bara att just den här veckan är mörkare än vanligt. Sedan märker man inte så mycket av det och ibland kan man se skymten av dagsljus redan kring julhelgen. Solen går ner vid Anna (9 december) och kommer åter vid Hanna (5 januari).







Så här säger Wikipedia:
Polarnatt eller midvintermörker innebär att solen aldrig går upp under dygnet; dvs. att den befinner sig under horisonten under hela dygnet. Under polarnatten är solen nere även mitt på dagen (middag), vilket kallas middagsmörker. Polarnatt förekommer i polarområdena, dvs. norr om norra polcirkeln och söder om södra polcirkeln.



Vid nordpolen varar polarnatten från höstdagjämning till vårdagjämning. Strax norr om norra polcirkeln varar polarnatten några dagar kring vintersolståndet. Här är dock solen så nära under horisonten att det rör sig om skymnings/gryningsljus mitt på dagen. Man måste komma norr om ungefär 72 breddgraden för att det ska upplevas som mörkt mitt på dagen.


I södra polarområdet råder motsvarande förhållanden, men under motsatt halvår och med maximal utsträckning vid norra halvklotets sommarsolstånd (som inträffar under södra halvklotets vinter).

Polardag och midnattssol är motsatser till polarnatt och middagsmörker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar! Det är uppskattat!