lördag 11 december 2010

Julnostalgi

Jag minns när jag var liten och mamma tog fram jullådan med alla julsaker i. Det var ett underbart nostalgiskt ögonblick. Jullådan var en gammal kartong som min gula dockvagn legat i. Hela lådan var magisk. Den var full av vackra glittrande kulor i juliga färger, tomtenissar, änglar, metallicpapper som jag aldrig kunde se mig mätt på och en hoptejpad veckotidning med glitter runt. Det doftade källare och gammal pappkartong som blev en alldeles egen juldoft. Alla julsaker hade sina egna speciella minnen. En del julsaker hade funnits redan innan jag var född och hade en spännande historia bakom sig. En del saker hade jag varit med och köpt och hade mina egna minnen med. Än i dag tycker jag bäst om gamla julsaker som har en historia:
Änglaspelet som klingade så vackert

Den röda nötskålen av trä med slev till har funnits så länge jag kan minnas. Dockan Julia har jag haft sedan jag var liten!





Dockan Julia en klar favorit som hänger med än


Julbonaden som "gammelfaster" Elsa gjort åt mig


Den här julnissen med sin snöboll har funnits före min tid

Ett kärt tomtenisse par att sätta fram varje jul



Pojken & snögubben. Den är från 1979.



Godishusen som var en tradition varje jul.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar! Det är uppskattat!